Foto Buruh Asing Makan Nasi Berkuahkan Air Mineral Cetus Perhatian Netizan

Posted on

Kadangkala, kita mempunyai pandangan yang skeptikal mengenai kebanjiran pekerja asing di negara kita. Namun, salah satu perkara positif yang tidak dinafikan wujud dalam warga asing adalah kesungguhan mereka untuk mencari rezeki dan mengubah nasib keluarga di kampung halaman

Hal ini berikuti keperihan hidup yang mereka alami di kampung. Mereka sanggup merantau dan berjauhan dengan keluarga tersayang. Namun, pernah kah kita terfikir dan mendalami perasaan dan nasib mereka?

FOTO BURUH ASING YANG UNDANG SIMPHATY NETIZEN

Gambar tersebut telah dimuat naik oleh seorang pengguna Twitter bernama @syahdan_94 dengan caption:

“Terjumpa orang (buruh) negara luar… Makan nasi dengan kuah air mineral sahaja.”

Penyebaran gambar berkenaan telah mencetuskan pelbagai reaksi dalam kalangan rakyat Malaysia yang rata-ratanya bersimpati dengan nasib pekerja asing tersebut. Malahan, netizen turut mengongsikan kisah peribadi masing-masing yang pernah berhadapan dengan situasi sama.

Foreign workers stand in line to take a bus that will transport them to where they live at the end of their shift at a construction site in Dubai on April 16, 2008. Emarati officials warned during a two-day conference on National Identity held in Abu Dhabi of the dangers of social instability created by large foreign minorities. AFP PHOTO/KARIM SAHIB (Photo credit should read KARIM SAHIB/AFP/Getty Images)

“Kita selalu rasa susah dan mahu mengalah tetapi rupanya ada orang yang jauh lebih susah dan mereka masih kelihatan gembira.”

“Mak pun pernah cerita dia pergi kedai makan dan melihat sekumpulan warga asing makan di kedai itu tetapi hanya makan nasi bersama kuah sahaja. Lauk langsung tidak diambil.”

“Bapa saya juga seorang kontraktor dan mempunyai pekerja asing. Selalunya mereka akan beli nasi pada waktu pagi dan simpan sebahagiannya untuk makan malam. Tetapi, lauk mereka cuma sambal belacan atau keropok sahaja. Kasihan. Segelintir mereka mempunyai ijazah tetapi tiada peluang pekerjaan di negara sendiri.”

Tidak kisahlah sama ada mereka warga asing atau tidak, mereka juga manusia biasa seperti kita yang bergelut demi meneruskan kehidupan. Tidak sampai hati rasanya melihat seseorang mampu makan nasi yang dicurahkan dengan air mineral demi memastikan dirinya kekal bertenaga dan boleh bekerja sepanjang hari.

Semoga insan-insan ini dikurniakan rezeki yang luas dan diberkahi

One thought on “Foto Buruh Asing Makan Nasi Berkuahkan Air Mineral Cetus Perhatian Netizan

  1. kuat semangat diorang demi mencari sesuap nasi…
    itu bab positif.. tapi tu la diorang ni kalau dah berkumpul dengan geng geng diorang, kena pula ramai.. pening juga..kena pula yang jenis pengotor..
    nak buat baik ngan diorang ni boleh je.. diorang ni pun macam kita.. cuma harus berpada, sebab diorang ni mudah naik kepala..
    makan nasi pakai air mineral.. memang sedih la part ni..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.